/Files/images/9828480.gif

ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ДИТИНИ ДО ШКОЛИ

І ось закінчується дошкільне дитинство вашої дитини.

Ви частіше думаєте про те , що пройде ще трохи часу , і їй час буде йти до школи. Звичайно , ви хочете якомога краще підготувати її до цього серйозного кроку.

Коли починати готувати до школи ?

Хто повинен це робити ? Чому навчати дитину до школи ? Одні вважають, що треба починати готувати малюка з трьох років , інші - за рік до вступу до школи. Але взагалі все дошкільне життя дитини - це і є підготовка до школи . Найголовніше - не впадати у крайнощі. Не перестаратися із заняттями , вселивши заздалегідь відразу до навчання. Але й не пускати все на самоплив , сподіваючись , наприклад , на вихователя дитячого садка .Зазвичай , коли говорять про шкільну готовність малюка , мають на увазі , головним чином , його інтелектуальний розвиток. Але є ще одна , не менш важлива сторона . І пов'язана вона з психологічною готовністю дитини. Не завжди високий рівень інтелектуального розвитку збігається з психологічною готовністю дитини до школи.

Психологічна готовність дитини до школи полягає у формуванні у нього готовності до прийняття нової соціальної позиції школяра - положення школяра . Позиція школяра зобов'язує зайняти інше, в порівнянні з дошкільником , становище в суспільстві , з новими для нього правилами . Ця особистісна готовність виражається в певному відношенні дитини до школи , до вчителя і навчальної діяльності , до однолітків.

Дуже важливо , щоб до початку шкільного навчання у дитини була досить зрілою емоційно -вольова сфера . Шкільне життя вимагає від дітей емоційної стійкості . Між учнями , і це цілком закономірно , нерідко виникають сварки, образи та інші конфліктні ситуації. Діти , розпещені батьківською ласкою , болісно реагують на зауваження вчителів , відмовляються йти до школи і т. д. У всіх подібних випадках дитина повинна вміти стримувати себе , керувати своєю поведінкою.Надзвичайно важлива в школі і здатність до вольових зусиль . Дитина замість «хочу це » повинна змусити себе робити те , що « треба» , при цьому протягом встановленого учителем часу. Ось чому так важливо виховувати і розвивати волю у дитини. В іграх , при виконанні господарських доручень в будинку , на спеціальних заняттях ставте перед дитиною завдання, вирішення яких вимагає від неї вольового зусилля. Не допускайте , щоб вона , не закінчивши одну роботу , приймалася за іншу. Дитина повинна міцно засвоїти , що будь-яку справу слід доводити до кінця.Запорукою успішного навчання школяра має стати його прагнення до нового шкільного життя , до « серйозної» справи , « відповідальних» дорученням . Адже дуже важко навчити дитину чомусь , якщо вона сама цього не хоче.

Бажання вчитися з'являється під впливом дорослих , які визначають шкільне навчання , як новий етап у житті дитини , етап дорослішання. Прагнення дитини стати більш дорослим , школярем , сприяє поступовому розвитку відповідального ставлення до шкільних обов'язків : дитина буде виконувати не лише цікаві для нього завдання, але і будь-яку навчальну роботу.

/Files/images/354ека.gifЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ ЧИТАТИ

Одні діти навчаються читати легко , і батьки повною мірою задовольняються цим. Інші насилу осягають перші істини абетки. Важко навчитися читати гіперактивним , реактивним хлопцям , так званим « Шустрик ». Але навіть з дітьми , які легко навчилися читанню , вкрай не достатньо проводиться робота над звуковою стороною мови . У таких випадках діти читають швидко , але в наступному нерідко пишуть неправильно, у них немає інтересу до рідної мови. Дошкільник 3-6 років це самий оптимальний вік для знайомства і розуміння звукового аналізу слова . Тому перед нами стоять завдання :



Розвивати інтерес до озвученого слова, а через нього до всієї української мови .
Навчити дітей вмінню проводити звуковий аналіз слова , тобто послідовно виділити голосні , м'які і тверді приголосні звуки важливе завдання. І якщо ми пройдемо з дітьми цей підготовчий етап , значить , ми вирішимо відразу кілька етапів.



У дітей краще розвинеться фонематичний слух , тобто вміння чути в потоці нашої мови звуки.
На цій основі ми з дошкільнятами більш плавно перейдемо до читання.
У майбутньому є велика ймовірність грамотного письма дитини.
Дитина буде більше проявляти інтерес до рідної мови , а через нього до читання справжньої літератури .Отже, ми на час забуваємо про букви , букварі і переносимося тільки в світ звуків. Для цього Л. Є. Журова та її послідовники створили цікаву ігрову методику звукового аналізу слова і на її основі навчання дітей грамоті , тобто безпосередньо читання. Перші ігри зі звуками радимо проводити в сім'ї , коли дитині вже 3 , 5-4 року. Давайте розглянемо на прикладі звуку «ш» . Ми читаємо дитині короткий вірш , де часто чується цей звук , при читанні його інтонаційно виділяємо

:Мишшшеняті шшшшепоче мишшшшка :«Ти все шшшшуршшшишш , шшшшшшуршшшишшш »Мишшшшенятко шшшшепоче мишшші :« Шшшшурхотіти я буду тихішшше ».

/Files/images/70140550_13.pngПотім задаємо дитині питання: Який звук ти найчастіше чуєш у вірші ? А тепер скажи , як шипить змія ? (ш - ш- ш) А як шумлять листя , коли їх колише вітер? (ш - ш- ш) Потім можна показати картинки , що зображують предмети зі звуком «ш» . Після цього запропонувати принести іграшки , в назві яких чується цей звук. Протягом декількох днів підбираємо і читаємо дітям з потрібним інтонаційним виділенням потішки , пісеньки , вірші , загадки , приказки , чистомовки , наприклад : Чи не знайду я вушка у нашій жабки .... Півник, півник , золотий гребінець .Паралельно з підбором фольклорного матеріалу широке місце займають мовні ігри . Найпоширеніша гра « Давай придумаємо слова зі звуком ....». Треба лише засвоїти , що діти повинні придумувати за правилами: слова з твердим приголосним звуком , наприклад , «р» ( рибка , рак , сокира .... ), потім слова з м'яким згодним звуком ( якір , ріпка , море ...). Важливо урізноманітнити такі ігри : - подорожувати по кімнаті і знаходити предмети , у назві яких є заданий звук;- Придумати тільки смішні , веселі чи сумні слова із заданим звуком;- Придумати слова з певним звуком з професії , з зимового одягу , за темами «Що любить моя мама ? » « Мої улюблені іграшки» «Овочі » « Фрукти » і т. д. - коли діти добре засвоять відмінності між твердими і м'якими приголосними звуками , ми обумовлюємо в грі завдання : придумай слова , які починаються з м'якого приголосного звуку;- Гра : «Ланцюжок слів» ( від заміни тільки одного звуку змінюється зміст слова : тінь , пень , день , лінь ) ;- Естафетні ігри ( один одному передаючи хустинку або кидаючи м'яч , ми проводимо гру « Тверді - м'які» , наприклад : рука - річка ;- Знайомимо з умовним позначенням голосних - червоним кольором , твердих приголосних - синім кольором , м'яких приголосних - зеленим.І тоді ми підведемо дитину до дуже важливого процесу - звукового аналізу слова, тобто до уміння не просто чути деякі звуки в словах , а виділяти їх послідовно. Завершальною на цьому етапі буде «Гра - загадка » , ми даємо звукову схему слова , а дитина підбирає слова . Якщо дитина не може назвати слово , можна задавати навідні запитання .

Щоб процес навчання читання був захоплюючим для дитини , необхідно використовувати різноманітні ігрові прийоми .

/Files/images/vshkolu.gif РЕЖИМ ПЕРШОКЛАСНИКА

Школа пред'являє першокласнику великі вимоги . Дитина включається в систематичний навчальний процес , у нього з'являються нові обов'язки і турботи , йому доводиться довго перебувати без руху. Організовуючи режим для дитини , батьки можуть успішно підготувати його до навчання в школі.

Для дітей правильно організований режим - умова не тільки збереження і зміцнення здоров'я , а й успішного навчання .

Режим - це раціональне і чітке чергування сну , їжі, відпочинку , різних видів діяльності протягом доби.

Розглянемо докладніше складові частини режиму.

Величезне значення в підтримці працездатності першокласника має сон. Для дітей 6-7 років нормальна тривалість сну -10-12 ч. Недостатня тривалість сну шкідливо відбивається на нервовій системі дитини: знижується діяльність кори головного мозку у відповідь на подразнення .Але для повноцінного відпочинку центральної нервової системи і всього організму важливо забезпечити не тільки необхідну тривалість , але і достатню глибину сну.


Сон

Для цього потрібно наступне: привчити дитину лягати і вставати в один і той же час.Коли дитина лягає спати в певну годину , його нервова система і весь організм заздалегідь готуються до сну; час перед сном повинен проходити в заняттях , заспокійливи для нервової системи. Це можуть бути спокійні ігри , читання ; перед сном необхідно провітрити кімнату. У момент засипання дитини , а також під час його сну потрібно створити спокійну обстановку ( усунути яскраве світло , вимкнути телевізор або радіоприймач , перестати голосно розмовляти ) ; дитина повинна спати в просторій , чистій, не надто м'якій постелі .

Харчування .

Їжа потрібна дитині не тільки для вироблення енергії і відновлення зруйнованих у процесі життєдіяльності речовин і клітин , але і для побудови нових клітин і тканин. В організмі дитини процеси росту відбуваються особливо інтенсивно. У їжі повинні міститися у правильному з співвідношенні всі речовини , які входять до складу тканин людського організму: білки , жири , вуглеводи , мінеральні солі і вітаміни.Білки, що містяться в молоці , м'ясі , рибі , яйцях - основне джерело матеріалу для побудови тканин.Жири служать насамперед для покриття енергетичних витрат , з них утворюється жирова тканина в організмі. Але надмірна кількість жиру в харчуванні веде до порушення обміну речовин. У їжі дітей повинні міститися жири тваринного і рослинного походження.Вуглеводи , наявні в цукрі. крупі, картоплі борошняних продуктах , в основному забезпечують організм енергією. Якщо споживання вуглеводів надлишкове , то частина їх перетворюється в жири.Мінеральні речовини і вітаміни сприяють нормальному , росту, розвитку і життєдіяльності організму , обміну речовин.Повноцінне харчування дітей передбачає співвідношення білків , жирів і вуглеводів 1:1:3 (або 111 . 4 ) . Якщо це співвідношення порушено, то навіть високоякісна їжу засвоюється погано.Їжа має бути різноманітною і смачно приготовленою . Тоді вона збуджує апетит , з'їдається із задоволенням , краще засвоюється і приносить більше користі. Дитину вчать їсти не поспішаючи , пережовуючи їжу. Вона не повинна розмовляти під час їжі , займатися сторонніми справами , так як все це несприятливо відбивається на виділенні шлункового соку і наступному травленні.У розпорядку дня дошкільника строго передбачають режим харчування який не повинен порушуватися.

Гігієнічні навички

Дитина старшого віку опановує поруч гігієнічні навички , які допомагають їй зберігати здоров'я і сприяють правильному розвитку . Вона повинна дотримуватися правил особистої гігієни і мати звичку до самообслуговування.День майбутнього школяра починається з ранкової гімнастики , яка благотворно діє на його загальний стан і самопочуття. Прокинувшись дитина сонлива, у неї відзначається деяка скутість рухів. Після ранкової гімнастики з'являється відчуття бадьорості і підвищується працездатність. Враховуючи, що м'язи дитини 6-7 років недостатньо розвинені , характер і кількість вправ повинні бути суворо дозовані . Дітям цього віку рекомендується не більше 5-7 вправ. Під час гімнастики дитина повинна бути легко одягнена: майка , труси і тапочки . Ранкову гімнастику необхідно проводити при відкритій кватирці . Після гімнастики слідують водні процедури (обтирання , обливання ) .Зразкові комплекси вправ можна взяти з наступних книг: Лєскова Г. П. , Буцінскій П. П. , Васюкова В. І. « Загальнорозвиваючі вправи в дитячому садку » - 1981 , Осокіна Т. І. , Тимофєєва Є. А. « Фізичні вправи і рухливі ігри для дошкільнят » - 1971Шкіра дітей ніжна , тому вимагає постійного догляду. Дитина повинна щодня зранку і ввечері мити обличчя , руки , вуха , шию з милом. Необхідно дбати і про чистоту ніг , привчати дітей мити їх щодня , особливо влітку. У дитини повинен бути власний гребінець. До навичок особистої гігієни відноситься і догляд за порожниною рота. Чистити зуби необхідно щодня , а після кожної їжі - полоскати рот теплою водою.Дотримання гігієнічних навичок стає звичкою дитини; але поки ця звичка не склалася , слід щодня нагадувати дошкільнику про необхідність дотримуватися правил особистої гігієни , поступово надаючи йому більшу самостійність .

Кiлькiсть переглядiв: 690

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Березень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031